Muntorrhet

Saliv innehåller enzymer som hjälper till vid matspjälkning och hindrar bakterier från att sätta sig på tänderna genom att skölja bort matrester och neutralisera skadliga syror. Ett minskat salivflöde kan leda till en ökad kariesrisk och därför är det viktigt att behandla muntorrhet i ett tidigt skede.

Orsaker till muntorrhet

Det kan finnas många orsaker till att din mun inte avsöndrar tillräckligt med saliv. Lindriga former av muntorrhet kan bero på medicinering, stress, magkatarr eller vissa sjukdomar. Vanliga läkemedel som kan rubba salivutsöndringen i munnen är t.ex. mediciner mot allergi och astma samt antidepressiva medel och blodtrycksmediciner.

Kronisk muntorrhet eller muntorrhet som inte går över efter en viss tid leder på sikt till svårare hälsoproblem. Ofta är orsaken till långvarig muntorrhet cancerrelaterade sjukdomar, reumatism och/eller läkemedel för behandling av vissa sjukdomstillstånd, inklusive psykisk sjukdom. Det kan också vara en kombination av faktorer som orsakar eller försvårar muntorrhet.
Alkohol är en viktig bov i sammanhanget eftersom det har en uttorkande effekt som gör att du blir torr i munnen, i synnerhet när du sover. Detta är dock en tillfällig muntorrhet som brukar gå över med ett glas vatten. Är du fortfarande torr i munnen efteråt kan det tyda på andra bakomliggande besvär.

Torra tänder är extra känsliga tänder

Saliv spelar en viktig roll för många funktioner i munnen. Om salivflödet minskar börjar skadliga mikroorganismer att växa i munnen, något som kan leda till svåra besvär som t.ex. munsveda, karies och dålig andedräkt. Personer som lider av muntorrhet har också en högre kariesrisk, även om de sköter sin munhygien perfekt.

Ett annat problem med svårare former av muntorrhet är att det ökar risken för tandköttsinflammation, vilket kan leda till tandlossning om du inte får behandling.

För att motverka riskerna med muntorrhet är det viktigt att använda tandrengöringsprodukter med hög fluorhalt och tandtråd som kommer åt på ställen där en vanlig tandborste inte räcker till. Boka gärna tid för en kontroll hos din tandhygienist eller tandläkare som kan rekommendera rätt produkt för dina tänder.

Behandling mot muntorrhet

Eftersom ett nedsatt salivflöde leder till en ökad kariesrisk är det viktigt att tandläkare och tandhygienist samarbetar. Personer med uttalad muntorrhet kräver förebyggande stödbehandling som bör innefatta fluorlackning av tänderna, användning av lämpliga fyllningsmaterial och saliversättande- samt salivstimulerande medel. En god munhygien och regelbundna besök hos tandvården är grundläggande förutsättningar för att minska kariesrisken hos patienter med muntorrhet.

Hur du själv kan få en bättre munhälsa

• Undvik att småäta mellan måltiderna
  • Tugga ordentligt när du äter. Det stimulerar salivproduktionen
  • Använd tandkräm med hög fluorhalt. Komplettera med munskölj och tandtråd
  • Drick vatten ofta för att skölja munnen. Undvik sockerhaltiga drycker och tobak
  • Använd spray med fluorid som aktiverar salivflödet
  • Gå på regelbundna tandläkarbesök

När du bör uppsöka vård

Om besvären inte går över efter någon vecka kan det vara läge att boka tid hos tandläkaren. Muntorrhet kan orsaka inflammation i tänder och tandkött, blåsor, skavsår och andra besvär som enkelt kan undvikas med receptbelagda mediciner, tandvård eller rekommendationer i samband med undersökning hos tandhygienist eller tandläkare.

Känner du dig ovanligt torr i munnen? Saliv är viktigt för din munhälsa så upplever du att något inte står rätt till är det viktigt att uppsöka vård. Hos oss får du rätt behandling av dina symptom. Boka tid redan idag så hjälper vi dig.
Ring 08 – 88 46 46 eller boka online nedan.