Tandvärk

Tandvärk är ofta plågsamt och påverkar både humöret och aptiten hos den som drabbas. Smärtan kan vara lokaliserad till en enstaka tand eller spridas till hela käken. I de flesta fall är tandvärk ofarligt men tyder på att något inte står rätt till i munnen.

Orsaker till tandvärk

De bakomliggande orsakerna till tandvärk kan vara många men gemensamt för alla är att smärtan kommer från en inflammerad tandnerv. Det kan handla om karies eller tandköttssjukdom där bakterier tagit sig ner till pulpan. Tandvärk kan också bero på ett tillbakadraget tandkött som blottat tandroten. Detta orsakar en ilande eller isande känsla hos extra känsliga tänder.

Några av de vanligaste orsakerna till tandvärk är:

• Frakturer – en tand eller tandfyllning har spruckit
  • Karies – hål i tänderna som nått ner till tandens nerv (pulpan)
  • Tandlossning
  • Blottade tandhalsar
  • Infektioner

Behandling

Det finns olika behandlingsalternativ för tandvärk. Har du ont i en tand är det viktigt att du kontaktar din tandläkare. Det är högst osannolikt att smärtan går över om du har hål i tänderna eller ett inflammerat tandkött. Däremot kan det hända att smärtan ger med sig tillfälligt.

Oavsett vad som är den bakomliggande orsaken så är det viktigt att få hjälp. Tandvärk som får tid att utvecklas kan migrera till andra tänder och orsaka större skada.

Akut tandvärk

En bättre munhälsa utan värk

Det finns mycket du kan göra själv för att undvika tandvärk och lindra pågående smärta.

Använd tandtråd och mellanrumsborstar för att göra rent mellan tänderna. Detta tar effektivt bort matrester som fastnat och kan irritera tandköttet. Speciellt viktigt om du har implantat!

Skölj munnen ofta och drick rikliga mängder vatten när du är törstig. Det hjälper också till att spola rent från matpartiklar och bakterier.

Gå på regelbundna kontroller hos tandläkare och tandhygienist. På så vis kan vi upptäcka besvär i ett tidigt skede. Det är inte samma sak att behandla ett enskilt kariesangrepp som att behandla en långtgående infektion med tandlossning som följd.

Smärtlindring

Smärtlindring mot tandvärk finns i många olika former. För personer med känsliga tandhalsar finns en speciell sorts tandkräm och munskölj som innehåller fluor.

Är det en visdomstand som orsakat smärtan brukar det gå bra att ta receptfria smärtstillande tabletter som t.ex. ibuprofen eller paracetamol. Det hjälper till att lindra smärtan men arbetar också aktivt mot att minska inflammationen i den drabbade tanden. Har du drabbats av akut tandvärk som beror på kariessjukdom kan du ta smärtstillande medel i väntan på att få en tid hos tandläkaren.

Det finns även lokalbedövande (topikal) salva med bensokain att köpa på apotek som går att applicera direkt på det inflammerade området. Skölj munnen med saltvatten först. Detta tar död på bakterierna och bidrar till att minska smärtan.

Har du drabbats av akut tandvärk som inte går över? Upplever du en plötslig intensiv värk bör du snarast möjligt uppsöka vård. Tandvärk som behandlas i ett tidigt skede minskar avsevärt risken för svårare skador och komplikationer.

Hos oss får du rätt behandling av dina symptom. Boka tid redan idag så hjälper vi dig. Ring 08 – 88 46 46 eller boka online.

Vi har jourtandläkare för både barn och vuxna som tar emot patienter antingen på kliniken eller på akuttandvården på St Eriks sjukhus, tel. 08-123 156 80.